Katsoin vähän aikaa sitten vaimoni kanssa elokuvan Metal: A Headbanger’s Diary. Vaimoni ei ole todellakaan mikään metallimimmi, mutta sai silti viihdyttävästä metallimusiikin historiakatsauksesta jotain irti. Välillä aina leffaa katsoessamme tokaisin hänelle, että ”mikä bändi…?” ja sitten kohta kerroin, että no se. Niin kuin sillä mitään tekemistä filmin katsomisen kannalta olisi ollut, mutta jotenkin tuntui, että minä katson dokumenttia itselleni tutusta aihepiiristä ja vaimoni lähes tuntemattomasta. Pyysin nyt, pari viikkoa elokuvan katsomisen jälkeen vaimoani nimeämään joitakin hänen mieleensä tulevia metallibändejä ja hän vastasi lonkalta seuraavasti: ”Metallica, Iron Maiden, Motörhead, Mokoma, Black Sabbath, Stam1na, Dimmu Borgir ja mikä-se-on-se-saksalainen [Rammstein, arvatenkin]...” Jatkokysymykseni oli sitten kyseisten bändien ja yleensä metallin kuuntelu ja vastaus oli: ”En mitään vapaaehtoisesti. Metallicaa voisin joskus kuunnella, niillä on ihan hyviä biisejä. Ja Black Sabbathiakin voisin ehkä kuunnella.” Olen katsonut vaimoni kanssa myös Metallica-dokkari Some Kind of Monster:in ja The Cardigans on tehnyt yhden Sabbath-coverin, joten nämä tekijät voisivat selittää vaimoni mahdollisia mieltymyksiä. Tokihan Metallica on tuttu varmaan kaikille MTV:tä lapsena katsoneille – vaimoni mukaan lukien – ja bändi on varmasti maailman tunnetuin metalliyhtye muutamine slovarihitteineen. Black Sabbath taasen on ehkä helpommin sulateltavaa perinteistä rokkia kuin vaimoni korviin ehkä liian raa’alta ja äänekkäältä kuulostava nykymetalli (okei, en halua yleistää nykymetallia, mutta palataan tähän aiheeseen myöhemmin…). Niin ja reality-pappa Ozzy Osbourne lauloi aikansa Sabbathissa, mikä sekin voi joidenkin populaarikulttuuria seuraavien mielestä olla bändille lisäkiinnostuksen aihe – ainakin se varmaan on houkutellut jonkun verran uteliaita lapsia ja nuoria tutustumaan ”hevidaddyn” nuoruuden bändiin. Itse en ole koskaan oikein päässyt sisään kyseisten hevipioneerien musiikkiin, Metallican kylläkin. Siitä lisää myöhemmin, mutta ensin arvio elokuvasta ja sen herättämistä ajatuksista sekä siitä, minkälaisen tutkimusretken omaan hevihistoriaani olen tässä viime viikkoina tehnyt. Varoitus vielä itseään metallimiehenä tai –naisena pitävälle: Mie olen vaan tämmönen hevinörtti, enkä tiiä metallista oikeesti juuri mitään. Mutta juuri siksi kyseinen dokkari sai minut jälleen kerran yltiöpäisesti innostumaan metallilevyjen kuuntelemisesta ja analysoimisesta.
Metal: A Headbanger’s Journey valmistui vuonna 2005. Kanadalainen antropologi Sam Dunn palaa siinä 30-vuotisena pitkätukkana hevikulttuurin juurille. Mies on ollut hevari 12-vuotiaasta ja hänen innostuksensa aiheeseen näkyy elokuvassa - se on fanin tekemä elokuva toisille faneille. Hevi- tai metallikulttuuri - vai pitäisikö sotkea vielä soppaa ja sanoa heavy metal -kulttuuri - syntyi 1970-luvulla, kukoisti 1980-luvulla ja on nykyäänkin erittäin elinvoimainen ja monipuolinen musiikkikulttuurin (ala)laji. ”Päänheiluttajan matka” keskittyy luonnollisesti tekijänsä Sam Dunnin elämänkaaren aikana tapahtuneisiin asioihin, mutta sisältää myös erittäin mielenkiintoisia historiallisia näkökulmia siihen, mistä heavy metal oikeastaan on lähtöisin. Se pohjaa rockiin ja bluesiin, nojaa ns. synkkiin sävelkulkuihin ja matalataajuiseen jytinään, sekä on pääasiassa sähkökitaralla, rummuilla ja sähköbassolla soitettua äänekästä rytmimusiikkia, jota höystää usein joko hyvin korkealta kirkuva tai hyvin matalalta muriseva solisti. Dunn löytää pohjaa metalliin rockin ja bluesin lisäksi klassisesta musiikista esitellessään klassisten viuluvirtuoosien tyylisiä taitavia kitarasankareita ja pohdiskellessaan mm. Wagnerin sinfonioiden jylinän ja nykyaikaisten hevisinfonioiden yhteyksiä.
Dunn esittelee leffassa mielenkiintoisia kategoriointejaan, joiden aikana voi todeta, että heavy metal, siinä missä monet muutkin musiikin alalajit, on nykyään hyvin laaja-alainen käsite ja erilaisia metallin alalajeja on lukuisia. Tuntuukin, että aiheesta voisi tehdä vaikka kymmenen kertaa pidemmän elokuvan, koska juuri mihinkään ei ehditä siinä keskittyä kovinkaan pitkään. Haastattelut ovat pääosin mielenkiintoisia ja tarjoavat näkökulmia siihen, mistä metallissa on loppujen lopuksi kyse. Sekin vaan tuntuu vaihtelevan tosi paljon vastaajan mukaan. Joillekin se on epäkristillisyyttä, joillekin seksiä ja huumeita, joillekin sankaritarinoita ja joillekin yleistä maailman pahan käsittelyä musiikin keinoin. Joillekin se on vaan tapa luoda, olla esillä, purkaa aggressioita ja tuntea itsensä voimakkaaksi. Se on myös ura ja elämäntyö, ammatti.
Julkisuudessa heavy metal kärsii ensin mainituista yleistyksistä - sillä on pahan, negatiivisen, saatanallisen ja moraalittoman leima, vaikka suurin osa metalliyhtyeistä soittaa ja tekee musiikkia pilke silmäkulmassa, hauskaa pitäen, höyryjä ulos päästäen ja aggressiivisuuden nimenomaan musiikkiin purkaen. Dunn pohtii elokuvassaan sitä, miksi metalli on niin paheellista ja saa mm. haastatteluilla valotettua, kuinka naurettavia syytöksiä hevibändejä vastaan on esitetty (ja tullaan todennäköisesti esittämään aina) varsinkin äärikristillisissä piireissä, joilla ainakin USA:ssa tuntuu riittävän jalansijaa isoja päättäjiä myöten. Parikymmentä vuotta vanhat videopätkät Twisted Sister -yhtyeen kuulusteluista USA:n kongressissa tuntuvat naurettavilta nykyaikaan suhteutettuna, mutta niinpä vaan tulee itselleni mieleen uskonnollisten piirien kauhistelut Lordin euroviisuvoitosta tänä vuonna; Ahdasmielisyys elää yhä tänä päivänä ja joissakin yhteyksissä nämä jumala-fasistit saavat edelleen hirveästi julkisuutta vääristelemällä asioita ja kauhistelemalla heviä tekevien ja kuuntelevien ihmisten rappiota.
Toki Sam Dunn näyttää elokuvassaan myös vähemmän hauskoja hetkiä metallimusiikin historiasta kuten Norjan kirkonpolttoja, mutta toisaalta niillä taas ei ole juuri mitään tekemistä metallikulttuurin kanssa. Norjan pölhöt ovat istuneet linnassa ja vaikka yhä jotkut uhoavat, että tekisivät samat teot uudestaan ja puhuvat kristillisyyden tuhoamisesta saatanan nimessä, niin onneksi he ovat vain pieni joukko typeriä ihmisiä - siinä missä jumala-fasistitkin. Itse koin dokumenttia katsoessani sielujen sympatiaa erityisesti Ronnie James Dion, Black Sabbathin ja 1980-luvulla fanittamani Dio-yhtyeen nokkahahmon kanssa - hänellä oli jalat maassa, järki päässä, samanlainen maailmankuva ja näkemys ihmisyyden hyvästä ja pahasta jne. Katsokaa leffa, niin tiedätte, mitä tarkoitan.
Oma ajatukseni metallin sisällöstä ja vaikutuksesta on, että sen kuuluu olla ajoittain synkkää ja sen kuuluu olla ajoittain yltiöpäisen raskasta. Ehkä sen on jopa tarkoituksenmukaista olla arveluttavaa ja epämoraalista, jos ei muuten, niin tuoden ihmisten ja yleensä elämämme epämoraalisuuden esiin ilman peittelyä. Metalli on raskasta teollisuutta siinä missä poppi on villahousun neulomista. Metallissa voi purkaa aggressioita ja laulaa ihmisen ja maailman pahuudesta siinä missä popissa on helpompi laulaa rakkaudesta ja ihmissuhteista. Metalli käsittelee suuria teemoja, hyvän ja pahan ikuista taistelua meissä itsessämme, siinä missä poppi lähestyy ihmistä läheltä arkipäiväistäen. Metalli räjäyttää pään ja poppi hivelee hiuksiasi pehmeästi silittäen. Nämä olivat tietysti karkeita yleistyksiä, mutta ne olivat myös tietoisia kärjistyksiä, koska mielestäni näissä musiikin lajeissa löytyy kyseiset ääripäät ja molempia tarvitaan ja kumpikaan ei ole huonoa musiikkia itsessään. On hyvää metallia ja hyvää poppia, kuten on myös paskaa metallia ja paskaa poppia.
Haluan myös kumota yhden metallia koskevan väitteen: Metalli ei ole meteliä. Ainakaan hyvin soitettu metalli - yleistää ei siis taaskaan pidä. Itse pidän melodisesta hevistä, mutta joskus synkkä jynkytyskin maistuu. Yletön kikkailu ja hirveä nopeus eivät välttämättä kolahda minulle, mutta jollekin toiselle ne ovat tärkeintä. Joku tykkää kiekujasta, joku toinen mörisijästä. Itse taas tykkään kokonaisuudesta, johon voi kuulua kiekuja tai mörisijä tai joku siltä väliltä. Metallissa on kuultu oopperalauluakin ja ameriikan malliin metallia on tehty rap-maisesti puhelaulaen. Taidokas metalli on mielestäni melodista, jylhiin sävelkulkuihin ja aggressiiviseen poljentoon, sekä sopivassa määrin kikkailevaan asenteeseen pohjautuvaa monipuolista musiikkia, jolla on parhaimmillaan myös tarttuva sanoma. Taidokas metalli ei ainakaan ole meteliä, paitsi ehkä jonkun nössöpopparin korvissa, mutta se on hänen ongelmansa. Tämä on muuten mielestäni yksi hevareiden perusajatus: Minä pidän tästä, mutta jos sinä et, niin vittuako se mulle kuuluu. Kuulostaa ehkä karulta ja tyhmältä, mutta metalli perustuu mielestäni jollain lailla yksilöllisyyteen ja siihen, että jokainen voi löytää siitä oman voimansa – ollen ehkä jopa aggressiivinen, puolustaessaan omaa itseyttään. En kuitenkaan halua väittää metallia musiikiksi, joka lisää aggressioita. Paremminkin se purkaa niitä.
Leffan yksi hauska yksityiskohta oli kanadalaisen Rushin (joka on, kuten useimmat minut tuntevat, meikäläisen jumalbändi, joka on aina tärkeä osa musiikillista maailmankuvaani) ymppääminen hevibändien kategoriaan Working Manin soidessa ja Geddyä haastateltaessa. Niin, olihan Rush vielä 1980-luvun lopussa Kajaanin kirjastossakin kategoriassa heavy metal, vaikka ei Rushia tuolla lailla mielestäni ole koskaan voinutkaan lokeroida. Toki jollain ensi levyillä Rush kuulosti Led Zeppeliniltä (onko se heviä?) ja myös 1990-luvun Counterpartsilla ja Test for Echolla on voimakasta kitararokkia, mutta että heviä? No, tämä on se lokeroinnin ikuinen ongelma. Mikä on heviä? Mikä on hevimetallia? Mikä on metallia? Jos HIM on metallia, niin miksei Rushkin. Metallia on niin moneen makuun, että sitä on turha lähteä myöskään mihinkään muottiin sullomaan. Kyllä metallin tunnistaa, ken metallisydämen omistaa, heh.
Metal: A Headbanger’s Journey on mielenkiintoinen katsaus hevimetallin historiaan, jolle melkeinpä toivoisi jatkoa, koska se oli kuitenkin niin pieni pintaraapaisu. Ehkä tyydyn aluksi siihen, että pyrin jossain vaiheessa saamaan käsiini elokuvan 2DVD-paketin, jossa on paljon lisämatskua. Elokuvan nettisivuilta http://www.metalhistory.com/ löysin Sam Dunnin tekemät listat hevi-aloittelijalle ja vähän pidemmälle ehtineelle hevi-entusiastillekin. Mielenkiintoiset listat on kasannut Jason Anderson Eye Weekly -julkaisusta ja tässä on ensimmäinen osa eli ”hevin perusteet”:
Metal 101
Black Sabbath: Paranoid (1970)
Iron Maiden: The Number of the Beast (1982)
Judas Priest: Screaming for Vengeance (1982)
Metallica: Master of Puppets (1986)
Slayer: Reign in Blood (1986)
Tutustuin osittain kyseisten listojen levyihin, joissa on muutama minulle tuttu levy ja monta tuntematonta. Ensimmäisessä osiossa Metal 101 on klassikkolevyjä, joista Paranoid on tuttu biisiensä myötä, joita olen kuullut, vaikka en olekaan itse levyä kai koskaan kokonaan kuunnellut (enkä omistanut). Iron Maidenin The Number of the Beast on jo tutumpi tapaus. Muistan sen olleen ensimmäinen levy, joka hiukan pelotti minua, johtuen varmastikin levyn aloittavasta puheesta, jossa oli 11-vuotiaan pojan korvaan jännittävä, ellei kauheakin, tunnelma. Iron Maiden on muuten hevihistoriani ykkösbändi! Iron Maidenin kikkelihevi on parasta! Live After Death on kaikkien aikojen hienoin livelevy! Historialliset kertomukset sekä elämänmakuiset tarinat peloista ja elämän koettelemuksista ovat aina olleet lähellä sydäntäni siinä missä Bruce Dickinsonin mieletön hevilaulusaundi, laulavat kitarat, Steve Harrisin upea bassottelu ja kaikin puolin menevä ja hauska paketti. Muinaisen merimiehen kertomus, pitkänmatkanjuoksijan yksinäisyys tai vaikkapa Aleksanteri Suuren elämänkertomus tulevat rautaneitsyeiden musassa käsiteltyä viihteellisessä hevanderipaketissa, joka jaksaa aina vaan uudestaan ja uudestaan hivellä meikäläisen rytmikorvaa.
Metal 101 -osion muista levyistä Judas Priestin kyseinen levy ei ole tuttu, vaikka itse bändi 1980-luvulla tutuksi tulikin klassikkolevy British Steelin (1980) myötä. Minulle Judas Priest onkin aina ollut bändi, joka teki ”Breaking the law” ja ”United” -renkutukset. Samaan aikaan Judas Priestin kanssa kuunneltiin pääasiassa AC/DC:tä, jota kai hard rockiksi tai korkeintaan hevirokiksi voisi nimittää ennemmin kuin metalliksi, sekä Acceptia, Twisted Sisteriä, WASPia ja jonkin verran Kissiäkin. Tuolloin elettiin siis jo 1980-luvun puoliväliä, jolloin Sam Dunninkin mukaan ”kaikki kuuntelivat heviä”. Dokkarissa muuten näkyy mm. Acceptia ”Balls to the Wallin” tahdissa ja kyseistä saksalaista kukkoiluheviä kyllä kuunneltiin melkoisesti. AC/DC oli kuitenkin ykkönen ainakin pari vuotta, kunnes se alkoi tehdä rasittavampia renkutuksia jo ’80-luvun puolivälin jälkeen. Eipä sitäkään hirveästi ole tullut noiden teinivuosien jälkeen kuunneltua, vaikka miksipä ei, kelpaisi mulle vaikkapa klassikkolevy Back in Black (1980) kirkonkelloineen vaikka tänäkin päivänä. Metallin jännittävästä, jopa pelottavasta tunnelmasta muistan muuten tuosta 1980-luvun puolivälin paikkeilta Dion videon Holy Diver, jossa tyyppi menee hissillä helvettiin. Hui saatana! ;-) Hevi alkoikin tuohon aikaan olla vakavampaa ja ehkä vakavammin otettavaa musiikkia, ainakin minun korvissani ja mm. Ozzy Osbournen The Ultimate Sin (1986) oli yksi eniten luukuttamistani levyistä.
Metal 101 -osion seuraava levy, Metallican Master of Puppets on varsin tuttu tapaus. Sen hankin innostuttuani Metallicasta yläasteikäisenä ’80-luvun lopulla. Ensin iski …And Justice for All (1989), jonka vanavedessä myös vanhempaan tuotantoon piti tutustua, vaikka Master of Puppetsia kauemmaksi ei kiinnostus riittänytkään – vanhemmat levyt kuulostivat ainakin c-kasettiversioina sen verran tunkkaisilta, että niitä kuunnellessa alkoi melkeinpä päätä särkeä. Metallica teki 1990-luvun taitteessa myös hittejä ja nousi syystäkin metallimaailman populaareimmaksi bändiksi. Master of Puppets on klassikko, mutta itse diggaan edelleen enemmän …And Justice for Allin tilutteluista. Hevi ei siis ollut enää niin hauskaa kuin 1980-luvun puolivälin suosikkilevyilläni, mutta ei ollut elämäkään teiniangstin kohdatessa, heh. Noh, samaan aikaan innostuin yhä enenevässä määrin mustasta musiikista, räpistä, housesta ja muusta konesäksätyksestä, joten hevi oli enää yksi pieni osa musiikillista näkökenttääni. Sit siihen kun vielä lisää ensirakastumisen huuman ja muuta, niin eihän sitä jaksanut ahistunut olla ja hevin kuuntelu supistui entisestään. Ja sit myöhemmin, kun aikuisuuden kynnyksellä alkoi ahistaa, niin kuvaan astui punk. Toki punk-aikanakin maistui jotkin hevit. Brasilian ylpeys Sepultura iski tajuntaan, Anthraxia tuli jonkun verran kuunneltua ja hooceesta ponnistanut SOD soi jonkin verran jossain. Megadethia ja sukupuuttoon kuolemisen lähtölaskentaa diggasin.
Sam Dunnin Metal 101 -osion viimeisenä mainittu thrash-metallin klassikko Slayerin ”Reign in Blood” on jäänyt meikältä kyllä aikanaan ihan väliin. En tiiä miksi, mutta ehkä se sitten oli liian kovaa kamaa pikkupoijalle edes kokeiltavaksi. Metal-dokumentissa muuten oli hauska kohtaus, kun Sam Dunn haastatteli Slayer-äijiä ja kysyi ”God Hates Us All” –lyriikasta (ei käsittääkseni Reign in Blood –levyllä), johon sedät totesivat naurussa suin, että no ei se jumala ketään vihaa, mutta se vaan tuntui silloin iskevältä lyriikalta. Kuuntelin muuten nyt äskettäin vähän tuota Reign in Bloodia ja olihan se aggressiivista ja thrash-metallin kanta-isistä / peruskivistähän tässä puhuttaessa varmaan klassikkoainestakin ja niin edelleen, mutta ei vaan meikäläiseen pahemmin iskenyt. Ehkä olisi iskenyt paremmin meikäläisen Sepultura-innostukseni aallonharjalla, mutta kyllä esimerkiksi nykyinen Suomi-thrash pesee tuon mennen tullen, vaikka toisaalta - moni nykybändi kunnioittaa ja kumartaa niin paljon tiettyjen legendojen suuntaan, että väkisinkin heidän vaikutuksensa kuuluu läpi. Stonea muuten yritin tuossa viime vuonna kuunnella ihan urakalla, kun Stam1na kumarsi tämän Suomi-thrashin pioneerin suuntaan sen verran paljon, että oli pakko yrittää sisäistää sitä touhua ja kyllähän se soitannollisesti olikin hienoa ja sieltä löytyi Stam1nankin käyttämiä juttuja, mutta jotenkin se Stonen vokaalipuoli vaan on aina tökkinyt ja tökkii yhä niin paljon, että en jaksa bändiä kovin pitkään yhteen putkeen kuunnella.
Sam Dunnin listan toinen osa, ’90-luvulle kaartava kokoelma levyjä on jo haastavampaa kamaa, ainakin allekirjoittaneelle:
Masters Seminar
Celtic Frost: Morbid tales (1984)
Morbid Angel: Altars of Madness (1989)
Sepultura: Beneath the Remains (1989)
At the Gates: Slaughter of the Soul (1995)
Emperor: Anthems to the Welkin at Dusk (1997)
Bändien nimet ovat osin tuttuja, osin täysin vieraita. Celtic Frost on jonkin sortin metallipioneeri, vaikka bändin uutta levyä sattumalta radiosta kuultuani totesin, että onpas helevetin synkkää – sedät ei jaksa enää vissiin muuta ku murjottaa. Sen sijaan vuoden 1984 Morbid Tales kuulosti hauskalta, jopa punkahtavalta. Morbid Angel on minulle yhä täysin pimennossa, mikä hevistä puhuttaessa kuuluu tietysti asiaan – eihän tässä missään valoisissa tunnelmissa liikutakaan. Kolmantena listalla on sit levy, jonka olemassaolosta en edes tiennyt, koska minulle Sepultura iski vasta Arisen (1991) ja Chaos AD:n (1993) myötä. Ihan ok:lta se vähällä kuuntelulla kuulosti, pitänee joskus tutustua tarkemminkin, jos vaikka levy tulee hankittua. Neljäntenä ja viidentenä ovat sitten bändit, joiden olemassaolostakaan en tiennyt. At The Gatesista en osaa vieläkään sanoa yhtään mitään, mutta Emperorista on jo jotain havaintoa. Aika mustissa meiningeissä mennään.
Sam Dunnin listan kolmas ja uuden vuosituhannen (tai maailmanlopun jälkeiselle) puolelle kaartuva osa on seuraavanlainen:
Pro Seminar
Carcass: Symphonies of Sickness (1989)
Meshuggah: Chaosphere (1998)
Enslaved: Mardraum (2000)
Mastodon: Leviathan (2004)
Melechesh: Sphynx (2004)
Ensimmäisenä on levy, joka kuulostaa heti alkumetreiltä sellaiselta, että jos et ole metallisti, et sitä kuuntelemaan pysty – kokeile vaikka. Helevetillistä ulinaa. Vuosituhannen vaihdetta lähestyttäessä julkaistu Mesihukan (kuten Stam1nan ja Mokoman poijat bändiä nimittää) kaaosfääri on vähän tutumpi tapaus ja ihan kuunneltavissa olevaa rytmimusiikkia. Meshuggahin uudempaa tuotantoa oleva mielenkiintoinen 21 minuuttia kestänyt yhden biisin sinkku/ep oli vuosi sitten kans kuuntelussa ja jätti positiivisen mielikuvan, joskaan en enää muuta siitä muista kuin tasaisen varman rumpujen nakutuksen. Enslaved on listan kolmas nimi ja siitäkään en tiiä mittään. Saati Mastodonista ja Melecheshistä. Taitaapi olla meikäläisen aika lopettaa listan läpikäynti ja yrittää saada kyseisiä teoksia käsiini ennen ku sanon muuta. Ai niin, paitsi Melecheshistä tiedän sen, että tyypit on lähtöisin Jerusalemista ja yhdistelevät itämaisia ja arabialaisia rytmejä perinteiseen metalliin. Sphynx on kaiketi alun perin joku pienjulkaisu, joka sit räjäytti metallipiireissä pankin (eli alan ihmiset arvostaa…) ja julkaistiin uudelleen. Tai jotain. Ettikää netistä, ketä kiinnostaa.
Palaan nyt siis vihdoin tutkimaan omaa metallipäätäni ja etsimään metallisydäntäni. 1980-luvulla oli pitkä hevikausi, sitten iski hetkellinen metalli(ca)kausi muun rytmimusiikin kuuntelun vallatessa alaa, sitten oli angstinen punk-metalli-kausi ja lopulta se jokin viehätys metallista siis tuntui katoavan 1990-luvun puolivälin jälkeen ja popparihippiys valtasi mielen alaa - vain löytyäkseen sitten uudestaan arvaamattomasta paikasta. Nimittäin Mikkelin kirjastosta. Timo Rautiainen & Trio Niskalaukaus oli mollivireistä Suomi-heviä ja aloitti uuden aikakauden suomenkielisessä musiikissa. Pian kaikki halusivat tehdä suomenkielistä heviä. Niskalaukaus oli kuitenkin edelläkävijä ja hieno bändi, onpa sen juntti- tai äijä-aspektista mitä mieltä tahansa. Samaan aikaan Niskalaukauksen kanssa opettelin elämään avioliitossa ja löysin vaimo-hevin eli ns. love-metallin HIM-yhtyeen muodossa. Silti metallisydämeni odotti vielä Niskalaukauksen jäljiltä jotain kovempaa pläjäystä. Mokoma alkoi jo lämmitellä, kunnes Stam1na räjäytti potin. Samaan aikaan, kun lemiläinen poikaporukka alkoi louhia hirvittävän mahtavan energistä suomirässiään, teki turkulainen entinen death-metallibändi Fall of the Leafe hyppäyksen melodisemman metallin, ehkä jopa rokin suuntaan. Kyseiset bändit ovat olleet viime vuosien ehdottomasti parhaat metalliartistit minun musiikkikorvassani. Innostusta herätti myös entisen kajaanin poijan Niko Mankisen liittyminen Misery Inc. –nimiseen ”rikasta rässiä” soittavaan orkkaan, jonka Random End –levy soi alkuvuodesta kovastikin soittimessa ja keikkakin tuli koettua, mikä on meikäläiselle kotipoijalle aika harvinaista herkkua nykyään. Kaipa viimeisen vuoden metalli-innostus –kategoriaan voi laskea myös kaksi ameriikan ihmettä, nimittäin System of a Downin, jonka loistavaa rytmimusiikillista pakettia voinee metalliksikin nimittää ja Kornin, jonka pomppumetallimeiningit jaksoivat jonkin aikaa kovastikin kiinnostaa.
Iron Maiden on tietysti klassikko ja heidän musiikkinsa elementit tuntuvat aina löytävän minusta ystävän. Kun näin Metal: A Headbanger’s Journey –elokuvassa pätkän Arch Enemyä, jossa naisartisti (tai siis metallijumalatar, kuten fanit häntä kutsuvat) karjui aikamoisen hienosti musan kuulostaessa muutenkin hyvältä, innostuin etsimään lisää matskua tästä mystisestä yhtyeestä. Kyseessähän on ruotsalainen orkka, jonka jo aiemmin mainitsemani Carcarssin kitaristi Michael Amott pisti pystyyn 1990-luvun puolenvälin jälkeen etsiessään ”melodisuuden ja aggressiivisuuden toimivaa yhdistelmää”. Alkuaikojen levyillä karjui vielä ukko, mutta uudelle vuosituhannelle tultaessa puhalsivat uudet trendit ja karjumaan otettiinkin akka, saksalainen Angela Gossow. Uusin levy Doomsday Machine (2005) ei ensi kuuntelemalla oikein iskenyt, mutta kuunneltuani valittuja paloja vuosien varrelta, aloin päästä bändin imuun. Iron Maidenia ja Diota kuunnelleet tunnistavat varmasti melodisen mätön seasta tutun kuuluisia killeririffejä, jotka osuvat, uppoavat ja jäävät päähän soimaan. Sanoituksissa viljellään iskulauseita, joihin voi hyvillä mielin yhtyä ja paketti vetää koko ajan enemmän puoleensa. Live-DVD nimeltään Live Apocalypse näyttää energisen ja yleisön täysin villitsevän yhtyeen, jossa yhdistyy tekninen taituruus, hienot melodiat ja solistin mieleenpainuva ulosanti. Vielä on monta levyä, joihin en ole tutustunut, mutta odotan jo innolla. On aina yhtä mahtavaa löytää timantti heinäsuovasta!
17 kommenttia:
sainpas vihdoin luettua tän loppuun. muutamassa pätkässä luin lastenhoidon välillä... ja nyt loppui puuha pete, ehdinköhön kirjoittaa tätäkään... no en. jatkan hevi-aiheesta myöhemmin.
Hieman kommenttia:
Olipa sen verran vakuuttava kirjoitus, että taidanpa samalta istumalta tilata itselleni tuon ko. filmin. Meikäläinen on metallin kuuntelijana enemmänkin tätä "new school" -porukkaa. Hävettävää tunnustaa, mutta vielä teini-ikäisenä tuli kuunneltua lähinnä eurohumppaa sun muuta teknojumputusta. Tasan 18-kesäisenä kuitenkin tapahtui radikaali muutos, kun kuulin jostain Led Zeppelinin biisin "Whole Lotta Love". Se oli isku suoraan tajuntaan eikä sen jälkeen olekaan ollut enää paljon paluuta entiseen. Led Zeppelin onkin aina ollut meikäläiselle se jumalyhtye (ks. http://www.student.oulu.fi/~tpeppane/). Hammer of the Gods, Golden Gods, kikkeliprogen kuninkaat jne... rakkaalla lapsella on monta nimeä... =) Todettakoon kuitenkin ettei Zeppelinin musiikki ole vähäisimmässäkään määrin heavy metallia vaan kategorisoituna lähinnä bluesin, folkin ja hard rockin keskenään naittamista. Päällimmäisenä yhtyeen tuotannosta paistaa mielestäni läpi nimenomaan rakkaus bluesiin, joskin uudistettussa ja äärimmilleen viedyssä muodossa, mutta pohjalla ovat kuitenkin ne samat fraasit ja teemat kuin jossain 30-luvun delta-bluesin klassikoissa (ks. http://www.youtube.com/watch?v=jEUD23g_Ppo&mode=related&search=). Mielestäni Zep onkin yksi niistä keskeisimmistä yhtyeistä, jotka ovat kivenneet tietä sille musiikkilajille, joka nykyään metallina tunnetaan. Tästä leimasta edesmenneen yhtyeen jäsenet eivät ole koskaan erityisemmin pitäneet, eivät varsinkaan kun Zeppelinin tuotanto nykyään usein virheellisesti leimataan samaan kastiin kuin joku Black Sabbath, joka - ei millään pahalla Sabbath-faneja kohtaan - on mielestäni monilta osin täyttä paskaa.
Zeppelinin myötävaikutuksen alaisena allekirjoittanut löysi koko rockin ihmemaailman kaikkine ulottuvuuksineen, ja tuossa suossa kyllä riittää syvyyttä ja imua niin ettei siinä yhdessä eliniässä ehdi itseään paljonkaan uittamaan. Vuodesta 2000 on vain pieni askel nykyhetkeen, mutta siinä ajassa olen pyrkinyt koluamaan rokkenrollin veljeskunnan aikaansaannoksia mahdollisimman laajalla rintamalla ja kyllähän niitä helmiä onkin levyhyllyyn kertynyt tasaisen tappavaan tahtiin. Aivan viime vuosina musiikkimaailmankuva on laajentunut "perinteisestä" rock-musiikista myös muiden musiikkilajien suuntaan. Itse asiassa uteliaisuus ja innostus on nykyään sitä laatua ettei pieni ihminen meinaa enää perässä pysyä: folk, pop, jazz, blues, soul, reggae, hip-hop ja kaikki niiden väliltä, ja lopulta myös metalli. Meikäläisen (todellinen) metalliherääminen tapahtuikin vasta viime kesänä interrail-matkalla, kun kaveri pakotti kuuntelemaan System of a Downin "Mezmerizen". Vaikutus oli täsmälleen samanlainen kuin taannoin Zeppelinillä. Muutaman biisin kuuntelun jälkeen taannuin täydellisen poikamaisen innostuksen huomaan ja kertaheitolla vihdoinkin ymmärsin mistä metallissa on kyse: aggressiivisuus ja raivo, ahdistus ja sen purkautuminen, tarkka ja taitava yhteensoitto ja kaiken pohjalla, kuitenkin, se sama tuttu melodia ja mollisointu kuin bluesissa. Robert Johnsonista on suora linja Led Zeppeliniin ja Led Zeppelinistä on suora linja Mokomaan. Sitä linjaa aion seurata jatkossakin.
P.S. Reilun viikon päästä alkaa Saimaalla "Tuuliajolla" -kiertue. Lähden Lappeenrantaan kuulostelemaan mitä siitäkin seuraa kun samana iltana lauteille päästetään Kotiteollisuus, CMX, Stam1na ja Mokoma. Suattaapi tajunta lähteä... Joka tapauksessa meikäläiselle ihka ensimmäiset metallikinkerit.
P.P.S. Nelosella muuten alkoi kerrankin ihan hauska reality-häröily. School of Rock -henkeen Gene Simmons yrittää väsätä brittiläisen sisäoppilaitoksen muksuista asiaan vihkiytyneen ja uskottavan rock-yhtyeen (http://www.nelonen.fi/sarjat/ulkomaiset_muut.asp?f=184&d=77194&).
mä en nyt enää muista mitä mun piti kommentoida, mutta varmaan ainakin jotain noiden metallibändien muistamisesta. kun tulihan mulla vaikka mitä bändejä mieleen, mutta en niitä mielessäni ajatellut metalliksi. kun mä olen aina ajatellut, että metalli on jotain hirveetä örinää. ja sit nää siedettävämmät on heviä. ja just joku him tai trio niskalaukaus, eihän ne mitään metallia ole. ja vaikka joku teräsbetonikin julistaa "metallitotuutta", niin ihan kikkeli-koppoti-renkutustahan se on. kertokaa mulle, että onko metalli ja hevi sittenkin sama asia, vaikka mä olen aina luullut ettei ole?
ja sit siitä bändistä, jossa on naissolisti (en sano että laulaja, kun se ei mitään laulua ole)... ihan mielettömän kuulosta ja näköistä, kun nainen örisee niin. vaikka mä en ikinä sellaista jaksais kuunnella, niin tuli kyllä sellainen fiilis, että mäkin haluun osata noin. on se jotenkin munakkaampaa kun nainen ääntelee niin. miehet kuulostaa musta vaan tosi ärsyttäviltä, kun ne örisee. että melkein sen naisen takia vois opetella kuuntelemaan sellaista. kattokaa se dokkari niin näätte ite!
Hevi ja metalli eli hevimetalli, samaa asiaahan ne toki tarkoittaa, mutta sen kategorian alle kyllä mahtuu niin monenmoista yrittäjää ettei niitä kukaan laske (ks. http://fi.wikipedia.org/wiki/Heavy_metal). Oli miten oli, kategorisoiminen on mun mielestä ihan homojen hommaa. Mitä järkeä on lokeroida musiikkia johonkin alalajeihin? Parasta musiikkia ainakin meikäläisen mielestä on yleensä juuri se, jossa sotketaan erilaisia tyylilajeja mielikuvituksellisesti ja -puolisesti kuten vaikkapa just System of a Down tekee, tai toisena esimerkkinä Mars Volta.
Ja onhan Trio Niskalaukaus toki metallia (ja miksei HIM:kin ekalla levyllään ennenkuin niistä tuli ihan ABBA-poppia). Niskalaukaus on mahtava yhtye ja sehän se just paljolti aloitti tän suomalaisen metallin nousun. Se onko tämä sitten loppujen lopuksi hyvä vai huono asia lienee kunkin henkilökohtainen makuasia. Mua ainakin häiritsee hivenen ajatus, että metallista on tullut monilta osin valtavirtaa. Eikö Suomessa ole jo riittävän monta Niskalaukaus ja Kotiteollisuus kopiota? Tai entäs sitten Rasmuksen naurettava takinkääntö goottipoppiin heti kun ne hokas, että HIM:illä menee paremmin kuin niillä...?
Sitten siitä örinästä. Systemin "Toxicityä" ekaa kertaa kuunnellessani tajusin, että perkeles örinähän on aika mahtava tehokeino jos sitä käyttää hyvällä maulla. Pitää huutaa harkiten. Pelkkää örinää (vert. Children of Bodom) meikäläinen ei kyllä todennäköisesti tule ikinä sietämään, mutta nämä Mokomat ja Stam1nat onkin sitten jo aivan eri asia. Esimerkiksi Marko Annalan ääniskaala on aivan mieletön: äijä vaihtaa suveneeristi kolmiminuuttisen biisin aikana ääntään kuolinkorinaa muistuttavasta örinästä puhtaaseen melodiseen lauluun ja siitä samaa kyytiä mielipuoliseen kirkumiseen. Samaan, ellei jopa parempaan, pystyy myös Stam1nan Hyyrynen (esim. "Likainen parketti" on niin hyvä biisi ettei sitä pysty järjellä käsittämään).
Loppukaneetti: ei ole mitään väliä laulaako vai huutaako kunhan se tulee suoraan sydämestä. =)
Kiitos kommenteista kevytmetalliystäväni ;-) Tällä kertaa kaikille teille lyhyet kommentit.
Mierolainen, kirjoitit kiinnostavasti Zeppelin-innostuksestasi ja asialliset sivutkin olit bändistä saanut aikaiseksi. Itse olen vääntänyt aikoinaan vähemmän asialliset sivut Rushista: http://www.geocities.com/rushfani/ Itse en ole oikein Zeppelinistä ikinä innostunut, mutta ehkä sekin aika vielä koittaa...olen nimittäin joskus ajatellut, että kun en hirveästi pidä Rushin eka levystä, joka kuulostaa huonolta Zeppelin-kopiolta, niin ehkä minun pitäisi kuunnella sitä ainoata ja oikeaa. Toki Zeppelinin biisejä on saanut ja joutunut kuulemaan radiosta ja televisiosta, joten se ei ole mitenkään tuntematon ilmestys. Pitänee tutustua sivuihisi, jos sieltä vaikka löytäisi jonkun lähtöpisteen, mistä tutustuminen Zeppeliniin voisi alkaa. Niin ja muistahan katsastaa Tuuliajolla-kiertueella Stam1na - pojat on hauskoja veijareita ja niillä on yleensä aina livenä hyvä ja helvetin tarttuva meininki.
Laura, en miekään oikein tiiä, että mikä on mitäkin, mutta kyllä metalli-sana johtaa juurensa heavy metal -sanayhdistelmästä, josta hevi-nimityskin tulee ja voisikin todeta, että kaikkea heviä voi kutsua metalliksi tai päin vastoin, mutta aikojen kuluessa metalli on muuttunut ja laajentunut joka suuntaan, joten ns. vanhan koulukunnan hevi tai vaikkapa 1980-luvun hevi on erilaista kuin nykyhevi. Tai jotain vastaavaa. Olihan rokkikin '50-luvulla aika erilaista kuin nykyään. Ja pop-hiteissä ei '60-luvulla kuultu konejytkettä, vaikka ihan samalla lailla poppia se oli silloin ja on sitä nyt. Mut näiden genrehommien kanssa ei kannata varmaan hirveesti päätään vaivata. HIM muuten on "iskelmä-metallia" ja Niskalaukaus "juntti-metallia". Vaikkapa. Niin ja Teräsbetoni on "huumori-metallia", ken sellaisesta huumorista tykkää.
Veera, mulle on ehdotettu ennenkin tota "mikset yritä toimittajaksi" jne, jossain Christerin Känni-lehtijutussa varmaan ja muutenkin. Aina olen jotain hyviä syitä keksinyt, miksen. Jotenkin tuntuu, että teen nykyisin työtä, josta nautin. Kirjoittaminen on rakas harrastukseni, mutta haluaisinko siitä ammatin? Ehkä en, jotenkin tuntuu ikävältä ajatukselta se, että pitäisi kirjoittaa aiheista, joista ei kiinnosta yhtään kirjoittaa. Tai olisi deadlineja ja sitten saisi hävetä, kun tuhannet ihmiset lukee jotain hirveetä köntsää, joka on kirjotettu kiireessä aiheesta, josta mulla ei oo hajuakaan. Mä tykkään kirjoittaa silloin paljon ja perusteellisesti, kun aihe on mua lähellä ja kun mä saan myös itse päättää, millä tyylillä ja miten kirjanoppineesti kulloinkin tekstiä suollan. Olen huomannut, että sinä Veera kirjoitat myös tosi upeasti, kun olen blogiasi plärännyt. Kirjoitat jotenkin niin rehellisen koskettavasti ja hauskasti satuttavistakin asioista elämässäsi ja vaikken ole niitä juttujasi kommentoinutkaan, niin olen niitä aina mielenkiinnolla lukenut ja myötätuntoa sekä sympatiaa kokenut. Joten miksetpä itsekin työnantajallesi ehdottaisi, että voisin minä kirjoittaakin, enkä vaan taittaa ;-) Ihan tosi. No mutta metalliaiheestakin piti puhua, eli genreistä. Toistan vielä kirjoituksessa kertomani eli että en ole mikään asiantuntija. Siksipä tein sulle google-haun: metal genres. Tässä olis heti kärkeen aika asiallinen pläjäys, lukekaapa ja oppikaa: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_heavy_metal_genres
Oho, tännehän tippuu kommentteja tiuhaan tahtiin, kun meikä kirjoittelee "lyhyitä ja ytimekkäitä" kommentteja teille arvon kommentoijat. Dimmu Borgirista meinasin kertoa yhden tyhmän/hauskan muistelon, mutta enpä kerrokaan, jottei kukaan (ei kukaan teistä, mutta joku muu) suutu. Ja Mierolainen, sähän taidatkin olla ihan minä: Tykkäät moksusta ja hehkutat stamppoja ja soadia ja no, zeppelinhän on vähän niinku rush, joten ollaanko kavereita :-) Jee jee, väsyttää, pitää varmaan perheenisän painua nukkumaan, jotta jaksaa herätä yöllä taas vaippaa vaihtamaan ja aamulla taas töihin ryytymään (ja luukuttamaan omassa ohviisissa metallia!)
Niskalaukaus oli muuten alkuaikoina "luonnonsuojelu-metallia" tai jotain vastaavaa, kun useita sanoituksia bändille väsännyt Tomi Tuomaala teki hienoja lyriikoita ihmiskunnan viimeisistä päivistä saasteiden, radioaktiivisen säteilyn, happosateiden ja lopulta maailmanlopun tuovien tulvien keskellä. Siihen ku tommosten lyriikoiden päälle pistää synkkää mollijynkytystä, niin onhan se uskottavampaa kuin vaikka joku leirinuotiokitarointi samoilla sanoilla. Siksi(kin) metallia tarvitaan.
Tämä on nyt aivan ensimmäinen kerta ku tänne kommentoin, mutta kiintoisa kirjoitus innoitti sankartöihin. Toki olen blökiä seuraillut. Jarkon kirjoitus oli kyllä kattava aiheesta, joten ajattelin lähinnä muistella ääneen omaa musiikillista menneisyyttäni ja siinä sivussa vähän nykypäivääkin.
Mutta sitä ennen noista genreistä, kai niiden tarkoitus on että mahdollisimman helposti laiska ihminen voi kuvailla jonkin orkesterin musiikkia lähimmäiselleen, eli esim. "semmosta melodista trässiä industriaalivaikuttein" jne. Eli hyvin suuntaa antavia ovat. Bändithän ovat itse suurimpia kanssamatkustajien pääkoppien sekoittajia yrittäessään erottua joukosta lanseeraamalla itselleen upouuden genren. Eli kun bändi ilmoittaa soittavansa cyberblackpseudometallia, alkaa ainakin minun päässäni nykiä.
Minulle metallinen valo alkoi loistaa joskus vuonna 93-94, sitä ennen maistui dance hits ja queen. Minä puhuisin ihan rehellisesti höyrähtämisestä tai uskoontulosta, sillä niin kovaa se iski. Omaa kehitystäni pitäisin oppikirjamaisena porttiteorian käytännön sovellutuksena, jossa uhri etenee miedommista tuotteista vahvempiin. Eli Testamentista Metallicaan, Panteraan, Sepulturaan, Cannibal Corpseen, Deicideen ja Emperoriin jne. Yritän siis sanoa, että ainakin mulle kolahti se synkkyys ja voimantunne, joka musiikista välittyi. Suuren vaikutuksen teki hyvin mystifioivaan sävyyn tehty norjalainen dokkari, jossa yritettiin valottaa bläkmetalkulttuuria ja kertoa sen vaaroista, mutta tuloksena oli tietenkin aivan holtittoman kiinnostuksen herääminen kulttuuria kohtaan. Mitä muuta voi odottaa, kun dokkarissa Satyriconin(norjalainen kalkkinaamakopla) treenikämpällä veivataan kalkit naamalla ja panosvyöt niskassa kynttilänvalossa sekä haastatellaan Emperorin(toinen norjalainen kalkkinaamakopla)laulajaa siten, että kuvataan tämän varjoa seinässä, koska herra ei halua paljastaa omaa naamaansa;-) Hölmöltähän se kuulostaa, mutta mulle se toimi. No, tästä seurasi se että Emperorin In The Nightside Eclipse -levy oli kaksi vuotta levysoittimessa hyvin tiukasti ja haalin kaiken mahdollisen tiedon bändistä. Ja kaikesta siitä tuli vielä kiehtovampaa siksi, ettei tietoa kyseisellä esi-internet-ajalla mistään saanut.
Jälkeenpäin huvittaa ehkä eniten se kun muistelen miten tiukasti ja mustasukkaisesti varjelin bändiä kaikilta muilta, paitsi parhaalta kaveriltani. En suostunut lainaamaan levyjä kenellekään, koska pelkäsin että yhtye jotenkin viedään minulta pois, eli siitä tulee kokoperheen suosikki(toim. huom; turha pelko, levy on melkoista kurnutusta ja sirkkelikitarapörinää). Eli koin että kyseinen bändi oli niin tiukasti osa identiteettiäni, että sen "antaminen" muille olisi merkinnyt itsensä paljastamista tai jopa itsestä luopumista.
Useamman vuoden määrittelin itseni bläckmetallin kautta. Otin homman vakavasti, kaikki muu musiikki oli paskaa ja nauraminenkin oli pannassa. Olin ehdoton itseäni ja muita kohtaan.
Toki tuon jälkeen musiikkimaku on avautunut ja nykyään on mukavaa löytää bändejä, jotka aikoinaan sivuutti ahdaskatseisuudessaan.
Nykyään oma suhteeni metalliin on kummallinen, levyltä kuultuna kovin harvoin mikään innostaa, mutta livenä taas useinkin. Jostain syystä ero on minulle usein valtava. Esimerkkinä Deathchain -yhtye Kuopiosta, jonka musiikkia ei levyltä jaksa kuunnella, mutta parilla keikalla olen ollut täysin myyty. Viime kesän Jalometallifestareilla kesken keikan keikkapaikka pimeni täysin kesken biisin, mutta äänet pelasivat edelleen ja bändi jatkoi soittamista helvetinmoisella vimmalla ilman mitään katkosta, ainoastaan toinen kitaristi hakeutui soolon ajaksi kitaravahvistimen punahehkuisen ledivalon ääreen nähdäkseen edes jotain. Aivan käsittämättömän hieno keikka ja hieno hetki!
Tässä siis nopsasti kirjailtuna erään entisen bläckmetallistin tunnustuksia.
No niin, tulihan tänne yksi "oikea" metallistikin, heh, sanomaan sanasen - mukavaa kun sanoit JarkkoM. Itsestä kun kuitenkin tuntuu, etten ole pohjimmiltaan mikään metallisti, vaikka olenhan minä, omanlaiseni. Jokaiselle jotakin, jos vaan antaa metallin viedä, vaikka samalla pidän niin paljosta muustakin musiikista eli en ole siinä mielessä mikään puritaani tai lokeroi itseäni myöskään metallinkuuntelijaksi, vaikka itsestäni nimitystä "hevinörtti" käytänkin. Niin no, kertoohan se ehkä jotain, etten kutsu itseäni vaikka sitten "metallinörtiksi". Tuo JarkkoM:n porttiteoria oli kyllä ihan hauska ajatus (ja itse asiassa Metal-leffan tekijä Sam Dunn itsekin puhuu asiasta leffassa lyhyesti samaan tapaan) ja uskon sen myös useilla toimivan juuri noin. Itsellänikin se toimii tiettyyn rajaan asti, mutta minä pysähdyn kyllä kokeiluissani aika mietoon kamaan eli kyllä Arch Enemyn loppujen lopuksi helpohko melodiametalli (vaikka kuinka laulu örinää olisikin) on meikäläiselle se rankkuuden päätepiste. Vaikka mistäs sen tietää, mistä minä seuraavaksi innostun...jos vaikka alankin diggailemani Stam1nan kitaristi Pexin ja nyt JarkkoM:n innoittamana kuuntelemaan Emperoria. Tai en mä ehkä kuiteskaan. Rakkautta ja rauhaa!
Jos kerran bläckmetallistit alkaa täällä jo avautumaan niin onhan se helvata meikäläisenkin tehtävä! Kyllähän sitä itse kukin otti nuorempana "oman" musiikkinsa tietynlaisella hartaudella ja vakavuudella. Itse tyrkytin Zeppeliniäni kaikille tuttaville saattaen useammankin kaverini hulluuden partaalle. Minkäälainen kritiikki Zepiä kohtaan ei tullut kysymykseenkään ja jos joku sellaista uskalsi esittää niin kyllähän se luonnollisesti sattui nuoreen identiteettiin niin perkeleesti. Mainittakoon myös, että Robert Plantin (Led Zeppelinin laulaja/sanoittaja) innoittamana kuljeskelin vuosia hippityylisissä tiukoissa, lahkeista leveissä farkuissa (en suosittelisi yhdellekään suvun jatkamista suunnittelevalle miehelle) sekä puhvihihaisissa lohikäärmekuvioisissa paidoissa (luonnollisesti rinta paljaana). Näin vanhemmiten moinen pelleily lähinnä naurattaa, mutta kaippa se loppujen lopuksi oli suhteellisen normaalia sen ikäiselle idiootille, jonka veressä kiersi enemmän hormoneja kuin doupatuissa ravihevosissa. Nykyään kaivan Zeppelinin levyn hyllystä lähinnä kännäysiltojen toisella puoliskolla ja välittömästi, ensimmäisestä ulvaisusta lähtien, se sama alkukantainen äijäfiilis palaa takaraivoon. Minusta sitä voi aivan hyvällä omallatunnolla kutsua hengelliseksi kokemukseksi; kirkossa en ole muistaakseni koskaan itkenyt, mutta entäs ensimmäisellä Robert Plantin keikalla vuonna '01 Pori Jazzeissa... Päätelköön kukin ihan itse. =)
Jos Jmlbohemia alkaa Zeppelin todenteolla kiinnostamaan niin suosittelisin lähtökohdaksi albumia nimeltä "Physical Graffiti" ja sen rinnalle ehkä "Led Zeppelin III:sta". Monet puritanistit yrittävät tyrkyttää vasta-alkajille yhtyeen neljättä albumia, mutta itse en sitä enää nykyisin tee ihan siitä periaatteellisesta syystä, että "Stairway to Heaven" löytyy juuri sieltä ja olen tullut huomanneeksi, että monissa (hevi)ihmisissä ko. kappale herättää suurta vastenmielisyyttä. Ehkä kaikkien aikojen puhkisoitetuin biisi, myös itselleni. Lisäksi voin joskus syksyllä tuoda sulle bändin pari vuotta sitten julkaistun dvd-paketin, joka yleensä tuntuu sulattavan jyrkimpienkin epäilijöiden mielet. Vaikea sanoa mitä mieltä Zeppelinistä olisit. Periaattessa lyijylaiva muistuttaa hieman (joskin etäisesti) Rushia, mutta myönnän toki että sekä teknisellä puolella että tuotannon laajuudessa jälkimmäinen vie selkeän voiton. Itse en ole (vielä) erityisemmin Rushin musiikkiin perehtynyt (sivuihisi olen kyllä törmännyt), mutta mm. muusikkoserkkuni ja musiikkimaussansa eräänlainen hengenheimolaiseni kyllä hehkuttaa sitä usein sellaisella voluumilla, että kaippa siihen on pakko jossain välissä tutustua. Se vaan tahtoo olla hiukka ongelmallista näiden jättiyhtyeiden kohdalla, kun ei ole minkäänlaista tajua siitä mistä lähtisi liikkeelle. Vaan kaveruuttahan se ei toki estä, vaikka kumpikin paskat nakkaisi toistensa jumalhahmoille. =)
Taidankin tästä mennä vielä kuuntelemaan vähän mussiikkia ennen nukkumaan käymistä. Hyvä idea sinällään, kun pitäis herätä taas kasilta gradua vääntämään. Akateemiset opinnot 0 - Rokkenrolli 1
P.S. HIM:istä piti sanoa vielä sen verran, että eikös se järjen-Valo myös uhannut rock-uransa jälkeen ruveta iskelmä-laulajaksi...? Mun mielestä nyt alkais kyllä olla jo korkea aika siihen, jotta eiku tanssilavoille vaan!
Jepulis Mierolainen, mielelläni ottaisin lainaan Zeppeliniä, varsinkin DVD:n, josta vois olla helppo muodostaa hyvä yleiskäsitys yhtyeestä (kun tällainen audiovisuaalisesti asioita mieltävä miespuolinen olen). Samalla tarjoan sinulle lainaan Rushin Rush in Rio -DVD:tä, jossa jätkät soittaa yhden kiertueen päättävän keikan ilman soundcheckiä hulluille brasilialaisille. Vanhukset ei enää oo kovin vetreitä, mutta meno on kohillaan ja tuosta saa aika hyvän yleiskuvan Rushin melko monipuoliseksi levähtänyttä musiikkikäsitystä - on syntetisaattoriulinaa ja poppista, mutta myös kunnon rokkimeininkiä.
Vielä palatakseni yhteen Veeran esittämään kysymykseen örisijöiden kurkun kestämisestä kyseisellä laulutyylillä. Nimittäin taas Arch Enemyä esimerkkinä käyttäen lainaan Angela Gossow:n kertomaa vuodelta 2000, kun hän oli juuri liittynyt bändiin: "We rehearsed and rehearsed. Then I lost my voice completely before our first Japan tour. I got diagnosed with nodules. Bad news! All these years of screaming without ANY technique at all had finally taken its toll on my vocal chords and struck me in the worst possible moment. I had to take 6 months off and re-learn everything. Speaking, breathing and screaming. Start from scratch, this time with the knowledge and techniques to back me up. Today I am glad this happened to me. I learned so much from my failure back then, it has helped me through a lot of problematic situations on tour and in the studio. I know my voice very well. I know my possibilities and limitations. What doesnt kill you makes you stronger." Tuo oli siis Arch Enemyn huutajavokalistin kertomaa omalta MySpace-sivultaan.
Niin ja Metal: A Headbanger's Journey -leffan 2DVD-paketti onpi tilattu, jota saapi aikanaan sitten lainata...
Selvä pyy. Kyllä mä mielelläni sen Rushin DVD:n ottaisinkin. Meikäläinen luottaa aina faneihin yli kriitikoiden puheiden mitä musiikkiin tulee.
Huutamisesta sen verran, että eiköhän se liene hevi- ja rockpiireissäkin aika yleistä, että vokalistilta pettää ääni jossain vaiheessa uraansa. Harvemmassa taitavat olla ne kerrat jolloin hevarit olisivat oppineet taitonsa soitto- tai laulutunneilla. Esimerkiksi just Zepin Robert Plantilta meni ääni muistaakseni ainakin kolme kertaa Zeppelin-uransa aikana ja joka kerta se turvautui kurkunpään leikkaukseen. Kaippa se siinä tilanteessa ja ajassa oli ihan ymmärrettävää, kun rautaakin piti tietysti kuumana takoa, mutta on se vaan aika merkillistä, kun miehen ääni muuttuu pikkuhiljaa levyltä toiselle ja keikoillakin täytyi laulaa pari oktaavia alempaa. =)
tulipa mieleeni, että varmaan siksi olen ajatellut, että metalli on örinämusiikkia, kun olen yhdistänyt sen daeth metalliin ja black metalliin. eikös ne just ole sitä örinää? ja hevi ois kevyempää kamaa, kun se on heavy rockia.
tulipa mieleeni, että varmaan siksi olen ajatellut, että metalli on örinämusiikkia, kun olen yhdistänyt sen daeth metalliin ja black metalliin. eikös ne just ole sitä örinää? ja hevi ois kevyempää kamaa, kun se on heavy rockia.
olin niin innoissani siitä, kun sain kirjoittaa pitkästä aikaa kahdella kädellä, että kuolema muuttui daethiksi :)
ja tämä bloggeri taas sekoilee ja laittaa moneen kertaan nämä kommentit :P
http://www.mokoma.com/images06/sakara_tour_juliste.jpg
Taas tuli lähtö! =)
Lähetä kommentti